onsdag 6 januari 2016

Job kap 4...

Här pratar Elifas med Job och hans påståenden är i vissa fall sanna, men i andra fall visar det att han tar felaktiga slutsatser och vissa påståenden är osanna.  Även Gud klandrar honom senare för att han misstolkat Honom.
De misstolkningar Elifas gör är att påstå att:


  • Den som är god och oskyldig inte behöver lida.
  • Den som lider gör det som straff för synd.
  • Jobs lidande berodde på att han hade gjort något som Gud inte gillade.
Det man kan ta med sig som lärdom i det här är att vara väldigt försiktig med att döma andras situationer, då vi oftast inte har en aning om dessa. 

Den vers i kapitlet som jag fastnade vid idag är vers 6; 
"Borde inte tron på Gud också vara din tillflykt i en situation som denna?" 

Svaret för mig är, att självklart ska det vara så. Men hur lätt är det inte att man glömmer det när man möter svårigheter. Det är något jag behöver jobba på för min egen del. Detta går hand i hand med dagens fråga...


Jag vet att Gud aldrig kommer att överge någon som tror på Honom, som har gett hela sitt liv åt Honom. Det har Han lovat oss, " Jag är mer er alla dagar till livets slut" (Matt 28:20)
Det löftet måste jag påminna mig om i dessa situationer. Men jag vet att det inte är lätt och allas situationer ser olika ut. Men det är ett underbart löfte.

Vandra med Kungen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar